Weet jij wat je eet?

De meeste mensen denken dat te weten wat ze eten. De hoeveelheid, het aantal calorie├źn, of minimaal de hoeveelheid boterhammen op een dag. Maar hoe exact is deze wetenschap?

Kwantiteit

Wanneer we hier dieper over nadenken, is de eerste verdeling die we kunnen maken: ‘kwaliteit VS kwantiteit’. Hoeveel boterhammen, stukken vlees en toetjes eten we dagelijks? Om makkelijk inzicht te krijgen in de kwantiteit, kun je een eetdagboek bijhouden. Het opschrijven zorgt voor bewustwording; waarschijnlijk eet en drink je meer dan je denkt. Vergeet niet om de dranken mee te tellen. Een dropje hier en een blikje fris daar, het telt allemaal mee.
Over calorie├źn tellen zijn de meningen verdeeld; de een vind het onzin, de ander zweert erbij. Over het algemeen wordt er voor mannen een gemiddelde dagelijkse inname van 2500 kcal geadviseerd, voor vrouwen 2000 kcal. Wanneer je weet hoeveel je eet, kun je de stand makkelijk bijhouden en snel zien wanneer je te veel, of te weinig binnen krijgt.

Kwaliteit

Als je er achter bent hoeveel je dagelijks eet en drinkt, kun je ook eens goed kijken naar de kwaliteit.
Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan. Het gros van de producten is bewerkt met stoffen om de producten te ‘verbeteren’. Een langere houdbaarheid, een sterkere smaak, toegevoegde suikers of verslavende stoffen. Er is controle op het gebruik van deze stoffen, maar de langetermijneffecten zijn vaak nog niet bekend. Wanneer je kijkt naar biologische producten, vind je deze stoffen soms ook terug, maar in sterk verminderde mate. Onbewerkte producten zijn helemaal vrij van kunstmatige toevoegingen. Je weet precies wat je binnen krijgt en wat je lichaam moet verwerken.

Vertrouwen is goed..

..controle is beter. Weet jij exact hoeveel je eet, en belangrijker wat je precies eet?

Inez

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *