Hoe vaak dien je te sporten per week?

Het antwoord op de vraag hoe vaak je moet sporten per week is niet één antwoord. Dit is afhankelijk van wat je doel is. Wel is dat op de vraag of het beter voor je is om te sporten. Dat is ja! Sporten is goed voor je. Ondanks dat het vermoeiend kan zijn, geeft het je ook meer energie waardoor je lekkerder in je vel zit.

Beginnend sporter

Ben je beginnend sporter of wil je beginnen met sporten, begin dan rustig. Twee tot drie keer in de week tussen de 15 en 30 minuten is voldoende. Luister hierbij goed naar je lichaam. Heb je na het sporten veel last van je spieren, houd dan voldoende rust totdat je er geen last meer van hebt. Na een tijdje merk je dat je geen last meer hebt van je spieren na het sporten. Dit is het moment dat je de frequentie, duur of intensiteit kan opvoeren.

Gevorderde sporter

De gevorderde sporter zal 3 tot 5 keer per week sporten. Afhankelijk van welke sport ze doen. Bij krachttraining zal je de spiergroepen moeten opdelen en per dag een bepaalde groep trainen. Mensen die aan cardio doen, zullen ongeveer 4 dagen per week trainen.

Algemeen

Probeer voor jezelf een trainingsschema te maken. Hoe vaak ga je trainen, hoe lang ga je trainen en wat ga je trainen. Houd ook je resultaten bij, zo kun je zien of je vooruitgang boekt. Wil je afvallen, let dan ook op wat je eet. Pas eventueel je voeding hierop aan. Wissel ook intensieve trainingen af met rustige trainingen. Meer trainen is niet altijd beter. Houd altijd minimaal 1 dag per week rust. Dus maximaal 6 dagen per week. Tijdens het sporten is de kans de aanwezig dat je tegen een sportblessure aanloopt. Heb je een blessure of wil je deze voorkomen, dan kun je gebruik maken van een sportbrace. Een enkelbrace kun je bijvoorbeeld gebruiken bij het herstellen van een enkelblessure of om een enkelblessure te voorkomen.

Inez

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *