Het verkeerde beeld van spieren opbouwen

Hoe we eruit zien is iets waar veel mensen vaak mee bezig zijn. We vinden onszelf allemaal wel eens te dik, te dun, niet gespierd genoeg en ga zo maar door. Om dit te veranderen gaan veel mensen naar de sportschool. Hier komen ze erachter dat bijvoorbeeld spieren opbouwen een stukje anders gaat dan ze dachten. Dit komt vaak door valse informatie dat wordt verspreidt door bedrijven. Daarom hebben we even wat fabels op een rijtje gezet.

Vet omzetten in spiermassa

Vaak wordt verteld dat je vet kan omzetten in spiermassa, vooral als je al wat overgewicht hebt. Helaas is dit niet waar, je kan vetcellen niet omzetten naar spieren. Waarom dit wordt gezegd is waarschijnlijk omdat je als je overgewicht hebt en serieus gaat trainen, een deel van het vet vervangt voor spieren. Schrik dus niet als qua gewicht niet of langzaam afvalt. Je kunt beter kijken naar het vetpercentage en hoe je eruit ziet.

Hoe vaker hoe beter

Sommige mensen denken dat je sneller spiermassa krijgt door vaker te trainen. Tot op zekere hoogte is dit natuurlijke waar, 4 keer in de week is beter dan 1 keer per week. Er zijn echter ook mensen die hier een stapje te ver in gaan en soms wel 2 keer per dag trainen. Wanneer je te vaak traint heb je kans op ‘overtraining’. Dit houdt kort gezegd in dat je te weinig rust, waardoor je lichaam niet goed herstelt. Zorg dat je bij elke spiergroep minimaal 48 rust hebt na je training.

fitness

Let goed op dat je jezelf niet overtraind.

Train zo zwaar mogelijk

Dit is niet persé verkeerd, maar wat veel mensen doen is heel zwaar trainen met heel weinig herhalingen. Dit is voor spier opbouw niet nodig. Je kan beter kijken naar het aantal herhalingen. Voor spiermassa is 8 tot 12 herhalingen een mooi aantal, voor kracht 3 tot 5. Om spiermassa te krijgen kan je prima met 60% – 70% van je 1-rep-max trainen. Hiermee kan je vaak toch niet meer dan 12 herhalingen maken. Voor spierkracht is het wel goed om wat zwaarder te trainen, denk aan 80% – 90%.

Vrouwen worden te breed van krachttraining

Vooral vrouwen die net beginnen met sporten vermijden vaak krachttraining. Ze denken dat ze er te mannelijk uit gaan zien. Dat is jammer, want krachttraining kan voor vrouwen goed helpen om een strakker lichaam te krijgen. Vrouwen worden niet snel breed omdat ze simpelweg veel minder testosteron hebben dan mannen. Nu denk je misschien: “maar ik heb toch echt vrouwen gezien die niet zo breed zijn als mannen”. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat deze vrouwen hiervoor bepaalde middelen gebruiken.

Inez

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *